Thema boerderij lesideeën

Kringactiviteiten

Producten van en voor dieren: Je neemt allerlei producten mee van thuis die wij eten van dieren of die dieren zelf eten. Je kan hierbij denken aan eieren, melk, hooi, gras, wol en bix. Wat de kinderen bij mij ook erg leuk vonden was dat ik een bakje met kroost had meegenomen. Je legt allemaal knuffelbeesten op plastic beesten op de grond. Hierbij hoef je er maar 1 van elk soort dier neer te leggen. Alle producten doe je in een mand of een doos. Je vertelt dat je van de boer allerlei spullen hebt gekregen voor de dieren op de boerderij. Alle voorwerpen horen bij 1 van de dieren die op de grond ligt. Je pakt steeds 1 voorwerp uit de doos. Je benoemt dit voorwerp eerst met de kinderen. Ik liet het ook steeds even door de kring gaan, zodat de kinderen goed konden kijken, ruiken en voelen. Je vraagt hierna bij welk dier dit product hoort. Je kiest 1 kind uit die het product bij het goede dier legt. Je kan er het beste voor zorgen dat deze activiteit een kwartier duurt.

Rekenen: Zet in de kringen een aantal doorzichtige emmers of bakken neer. Dit zijn de drinkbakken van de dieren van de boerderij. Je bespreekt met de kinderen de begrippen vol en leeg door eerst met de kinderen te kijken welke bak het leegst is en welke het volst. Hierna kan je de kinderen verschillende opdrachten geven, zoals maak de drinkbakken even vol. Één van de koeien heeft heel erg dorst gekregen en heeft nieuw water nodig. Maak zijn bak nog voller dan de koe naast hem. De kinderen spelen hierbij steeds de boer en vullen de drinkbakken met een gieter.

Hoeken

Boerderijhoek: 

Werkmaterialen: kruiwagen, hark, schep, schepje, emmertjes (van het buitenspeelgoed).

• Kleding: schort, overal, klompen en laarzen.

• Je kunt kleine dozen gebruiken voor de hokken van de konijnen en de kippen. Je kunt deze dan op elkaar stapelen. De grote dozen kun je gebruiken voor de hokken van de grotere beesten. In elke hokje kun je een patatbakje zetten als eten en drink bakje • Je zou in de klas een speelgoed tractor neer kunnen zetten.

• In het eethoekje of in het keukentje kun je boeren doeken met ruitjes neerleggen.

• Bak met grond waarin de kinderen kunnen planten en verbouwen

• Je kunt van papier-maché een echte koe maken. Je moet hierbij geen rug maken en een gat in de onderkant van zijn buik maken. Als je hier dan een schoonmaak handschoen in vast maken en bij de vingers gaatjes maakt dan heeft de koe een echte uier. Op deze manier kunnen de kinderen de koe melken. Je moet er dan wel even een emmer onder zetten 

• Je kunt voor de eendjes een teil met water neer zetten. Dit is dan de vijver.

Knutselideeën.

Favoriete boerderijdier: Je vraagt aan de kinderen wat hun favoriete boerderijdier is. Je schrijft dit voor hun op en je laat de kinderen dit stempelen op het format. De kinderen stempelen ook hun naam op het format. Als ze hiermee klaar zijn maken ze een tekening van hun favoriete boerderijdier.

Schaapjes tamponeren: Deze activiteit is vooral voor de jongste kleuters. De kinderen moeten met een kurk of tamponeerkwast het lijf en de kop van het schaap maken. Ze mogen hierna met een kwast nog andere dingen bij het schaap verven, zoals een hek of wat voedsel.

Varken: Je hebt hiervoor twee maten roze vouwblaadjes nodig. Zo krijg je een varken en een big. Laat de kinderen het blaadje eerst in 16 vierkantjes vouwen. Hierna knippen ze het blaadje door de helft. Ze knippen aan beide uiteinde een driehoek door die twee vierkantjes schuin door de helft te knippen. Laat de kinderen zelf de oren en de poten maken. Jij maakt de snuit en het staartje.

Tractor: Deze knutsel moet in twee delen worden gedaan. Laat de kinderen eerst het melkpak en de wielen verven. De wielen moeten worden opgeplakt met sterke lijm. Het makkelijkst is als jij de lijm erop doet en dat de kinderen de wielen tegen de tractor aan drukken. Teken hierna vier stippen voor de rietjes en één voor het stuur. Teken ze groot genoeg en de kinderen kunnen deze dan uitprikken. Als jij bij het kind de rietjes in de gaten steekt maken zij een dak een stoeltje en eventueel een poppetje. Niet het dak aan de rietjes vast. Het stoeltje kan je aan de achterkant vast nieten. Als laatste doe jij lijm op de bierdoppen en kan het kind deze weer aandrukken. Je kan op de wielen nog een extra markering tekenen. 

 

Afsluiting van het project

Aan het einde van mijn project over de boerderij heb ik een speurtocht met de kinderen gedaan. In de ochtend lag er een brief in de kring. In de brief staat het volgende:

Allerliefste kinderen,

Zoals jullie zien zitten wij niet meer in de boerderij. Wij hebben ons verstopt, omdat we gisteren iets hebben geoord waar wij een beetje van zijn geschrokken. Toen jullie allemaal naar huis waren, hoorden wij juf ... praten met een andere juf. Wij  hoorde ze zeggen dat ze vandaag de boerderij op zouden ruimen. Ze zeiden dat ze alles weg zouden gaan gooien, omdat het te vies was geworden. Wij schrokken ons een hoedje, want wij willen niet weg gegooid worden. Wij willen weer terug met jullie mee naar huis (knuffels waren bij mij  van de kinderen). Daarom hebben wij ons verstopt. We hebben ons verstopt in de school en op het plein. Overal hebben wij enveloppen neergelegd met aanwijzingen, zodat jullie ons weer kunnen vinden. We hopen dat jullie ons snel vinden. De eerste envelop vind je bij de boerderij en die is van de paarden. In die brief kun je lezen waar de paarden zich hebben verstopt.

Hele dikke kussen van alle dieren van de boerderij.

Daarna heb ik aan de kinderen uitgelegd dat dit een heel groot misverstand was. Ik had het namelijk over de hokken en natuurlijk niet over de dieren. Sommige kinderen kunnen hier een beetje van schrikken, omdat ze denken dat ze hun knuffels niet meer terug krijgen. De meeste kinderen reageren echter erg enthousiast en willen meteen gaan zoeken. Dus ik heb meteen gezegd dat we ze dan maar snel moesten gaan zoeken en dat ik zeker wist dat we ze allemaal terug zouden vinden.

Op elke envelop staat dus een afbeelding van een dier. Ik had de volgende dieren: de konijnen, de paarden, de varkens, de eenden, de kippen en de koeien. In elke envelop zit een aanwijzing. Zie de voorbeelden hieronder. Uiteindelijk vinden we samen alle dieren en kunnen de kinderen ze weer lekker mee naar huis nemen.